marți, 11 decembrie 2012

De ce avem atatia Mosi?

Am incercat pe cat posibil sa ma adaptez la o parte din traditiile acestei tari,evident,nu am reusit.Am incercat sa inteleg anumite obiceiuri si purtari ale oamenilor si realizez ca avem o tara cu un istoric bogat,plina de obiceiuri si traditii bine pastrate pe care nu trebuie sa le lasam sa se piarda dar multe sunt interpretate sau transmise gresit.Am ajuns in perioada aceea din an in care toate economiile facute in ultimile 9 luni se duc pe lucruri marunte,jucarii,tone de mancare care nu face decat sa-i bage pe romani in spital,brazi si globurile aferente(care au niste preturi exorbitante in Romania) si nu in ultimul rand alcool.Dar daca e sa eliminam mancarea si bautura fara de care romanul tipic nu poate trece in anul urmator si fara sa ne gandim la viata grea pe care o au soferii de pe ambulanta si doctorii de la urgente in aceasta perioada,ne uitam la cadouri.Cadourile care candva aveau o insemnatate,reprezentau/aminteau ceva,nu erau doar simple obicete daruite pentru ca “asa trebuie” sau pentru ca “vine Mos Craciun” sau “Mos Nicolae”.Inteleg,copii,pana la o anumita varsta trebuie sa primeasca tot felu’ de porcarioare la fiecare sarbatoare de acest gen si chiar dupa ce atingem un anumit prag tot e frumos sa desfacem o cutie impachetata in hartie sclipitoare si cu o funda imensa deasupra fara a stii ce se gaseste in ea,dar nu e normal ca acest obicei sa se transforme intr-o obligatie doar pentru ca sunt “Sarbatorile de iarna”.Cum nu mi se pare normal sa faci persoanele de langa tine sa se simte bine oferindu-le un cadou doar pentru ca e un “Mos”,poti oferii un cadou oricand,chiar si in mijlocul veri cand esti sigur ca nici o baba,mos sau alta dracie din asta se apropie.Daca nu gasesti un mod mai bun de a-ti demonstra dragostea fata de cineva le poti oferii oricand ceva semnificativ,atunci cand primesc cadouri de la cineva alaturi de urarea “de Mos Nicolae” e ca si cum toata lumea isi aminteste de ziua mea doar datorita Facebook’ului.Un alt lucru care ma deranjeaza(bine,asta difera de la familie la familie si de la educatie la educatie)e ca acele mici jucarioare de care eu m-am bucurat intreaga copilarie in perioada sarbatorilor de iarna(si nu numai,maicamea avand grija sa-mi aduca cate ceva aproape zilnic)s-au transformat acum in lucruri mai mult decat scumpe,in IPad-uri,haine de firma,laptop-uri si alte mizilicuri din astea fara de care “adolescentii” nu pot trai.Iar acum ma intorc la un subiect mai vechi pe care l-am mai abordat de cateva ori;Nu tine neaparat de copil ci de educatia sau prea multa libertate care i-a fost oferita,am vazut parinti cu o situatie materiala nu tocmai roz care au strans cureaua pana a plesnit doar pentru a le lua “adolescentilor” un lucru scump de care vor uita peste cativa ani.Cadourile s-au transformat si ele mai nou in lucruri fara esenta,intr-un material pe care il oferi doar “asa” pentru ca e perioada in care trebuie sa oferi ceva.Si eu,si multi altii suntem adolescenti si poate avem pe cineva in anturajul nostru care se mandreste cu ultimele aparitii in materie de orice da’ asta nu inseamna ca salivam si ne atarnam de grinda de la casa daca nu avem acel ceva.Pana la urma tot parintii sunt de vina si in situatia asta(da,stiu ca acum am sunat ca fosta ta diriga din generala care iti tinea morala atunci cand iti vedea telefonu’ scump)dar a grija sa dea vina pe copii.Si totusi,nu toti astia “ca noi” care avem telefoane normale,haine normale,pretentii normale am avut o educatie perfecta,nimeni nu are parinti perfecti si nimeni nu e educat “ca la carte” pentru ca daca ar fi “o carte” atunci cel ce a scris-o ar fi fost ori stapanul lumii,ori mort de mult.Si iata cum am ajuns de la Mosi la crime si educatia in familie...Sper ca toata lumea a inteles ideea de baza a acestei postari pentru ca m-am saturat sa fac un rezumat la sfarsitul fiecareia doar pentru a fi sigura ca cei care nu sunt in stare sa citeasca atatea randuri vor pricepe ce am vrut sa zic.Dragostea parintilot nu se masoara in IPhone-uri si lucruri scumpe si daca nu dau 1.500 RON pe o parocarie pe care oricum o vei arunca mai devreme decat crezi nu inseamna ca nu te iubesc,inseamna doar ca au capul pe umeri.


Sarbatori fericite,copii!

Un comentariu:

  1. Eu cand eram mic mergeam la bunici de Craciun si cand mergeam la colindat eram mai incantat cand mi se oferea cozonac, mere si turta dulce(prferata mea). Astea le primeam in mare parte de la btrani, majoritatea imi/ne dadeau bani. Eu sunt de parere ca atunci cand ti se dau bani nu esti cu nimic mai presus decat un cersetor (ambii va spuneti poezioara, ambii luati bani).

    RăspundețiȘtergere